Soort afspraak
Als u belt of mailt voor een afspraak, vraagt onze doktersassistente waar u last van heeft. Ook stelt zij vragen om te weten te komen hoe ernstig of dringend de klachten zijn. Dit heet ‘triage’. Zo kan zij voor u de juiste afspraak bij de juiste zorgverlener maken.
Bij AlettaZorgt werken we met de volgende soorten afspraken:
Telefonische afspraak
De zorgverlener belt u terug in het afgesproken dagdeel. U wordt dus niet direct doorverbonden. Uw vraag is kort en krachtig, het gaat maar om 1 duidelijke klacht of vraag. De zorgverlener hoeft niet uitgebreid vragen te stellen of in gesprek te gaan aan de telefoon. Het gesprek duurt niet langer dan 5 minuten.
Telefonisch uitgebreid consult
De zorgverlener belt u terug in het afgesproken dagdeel. U wordt dus niet direct doorverbonden. U heeft een wat ingewikkeldere vraag, de zorgverlener moet extra vragen stellen en er volgt een gesprek aan de telefoon. U vraagt bijvoorbeeld naar details van een behandeling of u wilt meerdere mogelijkheden bespreken. Het gesprek duurt niet langer dan 15 minuten.
Consult in de praktijk
U wilt 1 klacht met de zorgverlener bespreken of er is lichamelijk onderzoek nodig. U komt naar de praktijk op precies het afgesproken tijdstip. Als u de Nederlandse taal (nog) niet goed spreekt, vragen we u 1 bekende of familielid mee te nemen om te helpen met vertalen.
Heeft u meerdere klachten te bespreken? Geef dit dan aan bij de doktersassistente en maak een dubbele afspraak.
Consult met huisbezoek
Uw klachten maken het onmogelijk om naar de praktijk te komen of om u per telefoon te helpen. De doktersassistente maakt samen met u deze afweging. De zorgverlener komt op het afgesproken tijdstip naar uw huis. Deze mogelijkheid wordt alleen gereserveerd als er geen andere mogelijkheid is om u te helpen.
Herhaalrecept
U kunt uw herhaalrecepten het gemakkelijkst aanvragen via MIJN DOSSIER. Heeft u dit nog niet? Klik dan op MIJN DOSSIER bovenin het scherm.
Is dit voor u niet mogelijk, dan kunt deze telefonisch aanvragen door voor “herhaalrecepten” te kiezen in het telefonisch keuze menu.
De doktersassistente heeft aan de telefoon helaas geen gelegenheid om herhaalrecepten ‘tussendoor’ te maken.
Controle afspraak voor chronische zorg
Vanwege uw chronische aandoening (hoge bloeddruk, controle na hart en vaatziekten, suikerziekte (diabetes) of astma/copd). Onze praktijkondersteuner, verpleegkundig specialist of doktersassistent controleert uw klachten en symptomen, uw bloeddruk of voeten, uw laboratoriumwaarden en kijkt of er aanpassingen nodig zijn in uw medicatie of andere behandeling. Hiervoor komt u naar de praktijk toe; soms is een telefonische controle ook mogelijk. Soms verwijzen we u voor bloedafname of andere meetwaarden: voor het bespreken van de uitslag maken we dan een afspraak per telefoon of in de praktijk.
Als u de Nederlandse taal (nog) niet goed spreekt, vragen we u 1 bekende of familielid mee te nemen om te helpen met vertalen.
Chirurgisch consult
De huisarts en u hebben samen afgesproken dat de chirurg in de huisartspraktijk het beste uw klacht kan behandelen door bijvoorbeeld een kleine ingreep onder plaatselijke verdoving.